martes, 19 de abril de 2011

Fonamentació del projecte

Després de fer l'entrega de la pac 1 (pla de treball), la consultora em comenta que els supòsits del projecte no queden massa lligats. Crec que és vital en qualsevol intervenció tenir un bon fonament així que torno a intentar establir-ho de manera que potser quedi més clar, tot tenint en compte els canvis que s'han dut a terme en la concreció de la intervenció (fase 2: negociació).

El funcionament de l’escola i del Servei Psicopedagògic es regeix per l’actual llei educativa, la LOE (Llei Orgànica d’Educació), que des del 2006 és la llei que ordena el sistema educatiu espanyol i la LEC (Llei d’Educació de Catalunya). Aquestes dues lleis posen els fonaments i marquen la línies de treball en un sentit ampli de qualsevol centre escolar.

El cas que es treballarà durant les pràctiques és el d’un nen de cinquè amb necessitats educatives especials amb dictamen a P-5 i el practicum es fonamentaran en:
- La inclusió de l’alumnat amb NEE a les escoles ordinàries
- Les TIC com un element més de la nostra societat actual i present en els processos d’E-A (es treballarà concretament l’expressió escrita)
L’estudiant treballarà amb la resta de professionals del centre (equip psicopedagògic i altres mestres) des de l’enfocament educacional col·laboratiu; i per altra banda, la perspectiva sistèmica serà també un aspecte fonamental.

Pel que fa a la inclusió de l’alumnat amb NEE, és important remarcar el fet que tot i que fa anys els alumnes amb dificultats que requerien una atenció diferent eren escolaritzats en centres d’educació especial, actualment caminem en la direcció contrària i els alumnes amb dificultats han de ser un més a les escoles ordinàries, com la resta de companys, això si, atenent a les seves necessitats. Actualment però tot i aquesta tendència inclusiva podem trobar professionals que encara siguin partidaris de les visions més tradicionals, en el practicum però aquest enfocament de les NEE queda obsolet i s’aposta per la inclusió.
Al document “Aprendre junts per viure junts”, del pla d’acció 2008-2015 del Departament d’Educació de Catalunya es diu que:
Avançar cap a l’educació inclusiva vol dir tenir escoles per a tothom [...] en una fita comuna: aconseguir que, progressivament, tot l’alumnat vegi satisfet el seu dret a ser escolaritzat a l’escola del seu barri o poble, sense veure per això compromès el dret igualment important d’obtenir la resposta ajustada a les seves singulars necessitats educatives.
Aquest pla neix amb la voluntat d’inserir-se en el conjunt d’actuacions ja impulsades pel Departament d’Educació per afavorir l’educació de qualitat per a tots, tot posant un èmfasi especial, en el moment actual, en potenciar l’accés de l’alumnat amb condicions personals de discapacitat a l’educació inclusiva, com un dels eixos bàsics de la qualitat del sistema educatiu català. Com va dir Stainback (1999):
“esperem que aviat puguem parlar simplement de donar una educació de qualitat a tots els alumnes. Tanmateix encara hi ha alumnes exclosos de la vida escolar i comunitària normal”.
En la mateixa línia la nova Llei d’educació de Catalunya (LEC) destaca, en l’exposició de motius, la necessitat d’adequar l’activitat educativa per atendre la diversitat de l’alumnat i l’assoliment d’una igualtat d’oportunitats més gran.

Un altre element que fonamentarà el practicum són les TIC. Les TIC i els mitjans tradicionals d’ensenyament han sofert una transformació i han passat a entendre’s com a elements curriculars que, pels seus sistemes simbòlics i estratègies d’utilització, propicien el desenvolupament d’habilitats cognitives i valors en un context determinat, facilitant i estimulant la intervenció mediata sobre la realitat, la captació i la comprensió de la informació. El treball amb l’A amb els mitjans informàtics es basa en que l’ordinador pugui ser una nova eina pel seu dia a dia que li faciliti el seu procés d’aprenentatge i li permeti superar les seves dificultats motrius per a escriure amb un llapis o bolígraf a partir del treball de l’expressió escrita (àmbit que es considera que cal reforçar-li).
És important esmentar que la importància que han adquirit en la nostra societat les TIC ens ha portat a plantejar algunes de les seves característiques i potencialitats en l’àmbit educatiu. Aquesta influència en la majoria d’aspectes de la nostra vida, es pot veure per exemple a nivell europeu en dos programes enjegats per potenciar la seva incorporació a la societat: “eEurope” i “eLearning”.

Per altra banda, el model educacional col·laboratiu a partir del qual l’estudiant treballarà sorgeix de la perspectiva constructivista en el que la idea és construir quelcom amb el coneixement de tots els implicats i en el que crear una relació de col·laboració implica un clima de col·laboració real i assolir una comprensió conjunta dels problemes i de les intervencions. Aquest model es fonamenta en el treball en equip, en la coordinació entre professionals i la interdisciplinarietat, així, l’estudiant realitzarà el seu projecte en base al mateix, sempre treballant de manera coordinada amb d’altres professionals, des del respecte i l’escolta dels punts de vista de tothom, compartint visions i unificant criteris per a treballar en la mateix direcció. Hi ha altres concepcions per abordar el treball educatiu en equip (directius, poc participatius...) però que no són compatibles amb la manera en que actualment es concep el procés educatiu (dinàmic, protagonisme de l’alumnat, etc.). Aquest model educacional col·laboratiu, quan es centra en els alumnes, els concep com a protagonistes del procés d’aprenentatge i com el centre i punt clau de qualsevol procés d’E-A; així és com també es concebrà a l’A durant tota la intervenció. En el cas de l’A és important treballar des d’aquest enfocament ja que és vital que els professionals vagin en la mateixa direcció i que ell sigui el protagonista en tot moment.

Durant tota la intervenció es important destacar també que es treballarà tenint en compte la perspectiva sistèmica. La teoria sistèmica va néixer de la ma de la biologia (Bertalanffy, 1986): un sistema es definia com el conjunt d’elements en interacció entre ells i de manera conjunta amb l’entorn, de manera que cada element es pot estudiar separadament però només tenen significat quan es consideren integrants d’un tot. L’aplicació de la teoria de sistemes a les ciències humanes y a la psicologia va donar lloc a aquesta corrent sistèmica. És important en el projecte tenir-la en compte ja que l’A es troba inserit en diferents contextos (escolar, familiar, social) que poden tenir repercussions i efectes en el seu dia a dia i per tant en la intervenció que s’hi durà a terme.

12 comentarios:

  1. Mònica veig amb la teva fonamentacióm el teu pràcticum és molt similar al meu: el tractament de les NEE a les escoles ordinàries, el model inclusiu, les TIC, el treball col·laboratiu, ... són també aspectes del meu pràcticum.
    Jo ara a la part de preparació i adaptació de material, tinc la idea de fer-ho a través de les TIC, penso que són una eina eficaç per millorar, motivar i progressar en els aprenentatges.
    Pel que fa al treball col·laboratiu, no tinc cap mena de dunte que és clau en el treball com a psicopedagogs, el treball en xarxa entre els diferents serveis, crec que és important per donar coherència al nostre treball.
    Pel que fa a l'inclusió, puc dir-te que és un model amb el que crec, però valoro que calen molts més recursos dels que actualmnet hi ha a les escoles ordinàries.
    Seguim en contacte

    ResponderEliminar
  2. Hola Mònica!

    El treball que et planteges és similar al meu practicum I i la veritat és que vaig poder observar la necessitat del treball en equip entre tots els professionals i de la seva eficàcia en la incidència dins un grup.

    Et recomanaria aquest treball, que potser ja coneixes, a mi em va anar molt bé:

    http://www.xtec.es/sgfp/llicencies/200304/memories/808m.pdf
    Està dirigit al treball a l'aula però dóna bones idees.

    ResponderEliminar
  3. Hola Mònica volia comentar el que dius de l’escola inclusiva. Estic totalment d’acord amb el que dius sobre la inclusió. Volia plantejar la contradicció amb el que ens explica el nostre company Jordi Roca i el que ens dius tu sobre “Aprendre i viure junts” 2008-2015 on el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya aposta per l’educació inclusiva em contraposició de la informació que ens ha passat el company Jordi on el mateix Departament d’Educació ha concedit ara fa un any a l’Escola d’Educació Especial Joan XXIII d’Olot, el poder disposar d'hores per atendre a alumnes amb NEE de l'escola ordinària.
    La veritat és que em costa entendre aquest garbull i contradicció del Departament. Com a psicopedagogs estem al mig. Pensat en fred, a mi em costaria molt prendre la decisió d’enviar un nen d’escola ordinària a escola d’educació especial. Vosaltres ho viviu així també?
    Mònica, estàs fent un practicum molt interessant.
    Carme

    ResponderEliminar
  4. Ei Jordi, i tant que falten més recursos,molts més dels que tenim, però està clar que nosaltres hem de fer el que poguem i el que estigui a les nostres mans, hem de ser realistes i no voler arribar a la lluna... Crec que si tothom apostessim per les TIC encara que fos amb petits projectes, avançariem molt, encara hi ha molts professionals reacis a aquestes...

    ResponderEliminar
  5. Gràcies Meritxell!! Al practicum I vaig dedicar una part precisament al treball en equip sota l'enfocament educacional colaboratiu, vaig fer un anàlisi de com treballaven els professionals d'allò on vaig fer les pràctiques i va ser molt interessant.
    El treball en equip és un aspecte fonamental en el món educatiu...

    ResponderEliminar
  6. Hola Carme!! primer de tot, gàcies!! El tema de la inclusió, és un dels caballs de batalla més importants, i com bé dius els psicopedagogs estem al mig.
    Crec que els centres han de posar tot de la seva part per a que aquesta inclusió sigui una realitat, però crec que com a psicopedagogs la nostra tasca és decisiva. Em fa molta por pensar que algun dia hagi de decidir que ha de fer un nen/a... quina responsabilitat! això si, hem de ser realistes i saber que és una situació probable, sobre el paper és molt fàcil, però com tot, la realitat és una altra història...

    ResponderEliminar
  7. Hola, com diu la Carme, el departament no dóna directrius clares i ara amb les retallades encara menys. No hi ha previsió de creació d'unitats específiques a les escoles ordinàries, pel que he escoltat aquest matí a la ràdio (ho explicava una mare), s'està orientant els alumnes cap als centres d'educació especial (per manca de recursos?).
    Sembla que en aquests moments s'estan prenent moltes decisions per motius econòmics. O sigui que a més de la dificultat d'haver d'orientar i decidir sobre l'escolarització d'un alumne per raons psicopedgògiques ara caldrà fer-ho també per raons econòmiques !

    ResponderEliminar
  8. OK per la fonamentació.
    Et marques com element que fonamentarà el teu practicum l'ús TIC. Jo crec que ens cal anar a emprar les NNTT com a eina pel aprenetatge i la construcció de coneixement (TAC) i no únicament com a eina d'informació i comunicació i amb aquest alumne potser seria adient.
    Respecte a l'escola inclusiva no et tinc cap dubte, però s'ha de fer amb el mitjans humans i materials adequats. Amb les retallades del Departament això serà viable?
    Adéu

    ResponderEliminar
  9. La veritat és que no entenc res!
    l'EDUCACIÓ està per damunt de les CRISIS ECONÒMiQIES, per tant penso que ara és el moment d'INVERTIR EN EDUCACIÓ!
    no ho veieu igual?
    ufffffff quin debat s'ha encetat

    ResponderEliminar
  10. Companys, com dieu, l'educació està per sobre de tot, però malauradament no ens hem d'oblidar que vivim en un món on els diners regeixen la societat i on tot té associat un nombre... tant de bo, tothom ho veiés com nosaltres, però mentre no sigui així, seguim supeditats als pressupostos i a les retallades.

    ResponderEliminar
  11. I tant, quin debat!!!!!. Anem una mica a tranques i barranques. Comparteixo la idea que per a sortir de la crisi una cosa basica és l'educació i la formació.
    Bona nit

    ResponderEliminar
  12. Companys, un debat molt interessant! Comparteixo les vostres opinions. L'educació és bàsica i no hauria de patir les circumstàncies actuals que s'estan vivint.

    ResponderEliminar