lunes, 2 de mayo de 2011

1ª SESSIÓ

Avui he estat al centre de pràctiques i he realitzat les dues primeres sessions del projecte. La primera sessió s'ha centrat en l'expressió escrita, concretament en el text narratiu.
Com estava previst s'ha fet un treball mitjançant les TIC. L'espai en el que hem treballat, ha sigut la biblioteca de l'escola, un espai ampli, amb ordiandors, taules per a treballar, bona iluminació, pocs sorolls... a més l'hem tingut per a nosaltres sols (només hi havia la bibliotecaria), i això ha facilitat el desenvolupament de la sessió i l'atenció i concentració de l'A.

Primer de tot, li demano a l'A que enjegui l'ordinador i entre els dos conectem els altaveus que estàven guardats. L'A s'ha mostrat moilt col·laboratiu: "ja ho faig jo", "mira, així?", etc. La veritat és que he valorat molt positivament aquestes ganes de començar, li he reforçat la conducta i li he donat les gràcies per l'ajuda. Quan ja ho hem tingut tot conectat, ha sigut el moment de começar. En primer lloc li he explicat tot el que faríem per sobre per a que es pogués estructurar una mica la feina i saber en cada moment que fèiem.
Hem començat per la teoria, li he posat un power point sobre el text narratiu: una presentació molt estètica, senzilla i clara, les diapositives es passaven clicant de manera que era ell mateix el que marxava el ritme, li demano que vagi llegint el que posa i ho anem comentant: li faig alguna pregunta, aclariments, etc. Un cop acabat, fem un repàs entre els dos del que havia llegit. El següent pas ha sigut un exemple de conte narratiu, però de manera oral mitjançant un recurs de la xarxa: http://www.edu365.cat/primaria/contes/contesweb/sol_lluna/index.htm, aquest recurs permet llegir la història o clicar al damunt d'un altaveu per a sentir-la, aquesta segona opció és la que em fet, l'hem escolatat. Un cop acabat el conte, l'hem comentat: li pregunto que li havia semblat, quins eren els personatges, què passava, com acavaba, etc. El següent pas ha sigut realitzar els exercicis que hi ha en relació al conte clicant a: "segueix el conte" i "fes els exercicis". L'A ha manipulat l'ordiandor en tot moment i ha anat realitzant les diferents tasques amb èxit, s'ha mostrat interessat en el que s'anava fent i fins i tot, en certs moments content; m'ha fet algunes preguntes, comentaris... que m'han mostrat que allò li agradava: "i ara que més fem?", "faig el següent?"
Després de treballar tot això hem passat a l'elaboració d'un text narratiu. Li plantejo que ell s'inventi la història, del que vulgui i li facilito una pauta per a realitzar-lo. La pauta consisteix en un document de text en el que s'estructuren les parts del text narratiu en requadres, de manera que ell els ha d'anar omplint: Títol, Introducció, Nus i Desenllaç. L'A em diu que vol fer una història d'animals i monstres, li dic que em sembla bé i comencem a treballar-hi. Li vaig donant suport verbal durant tot el procés: vinga A, per on comencem? recordes que abans ha dit... molt bé! i ara?... Accepta la meva ajuda en tot moment i mentre va escrivint li vaig demanant que repassi la ortografia i sobretot la separació de paraules.

Quan el té acabat el repassem, s'el veu content i em diu: l'imprimim? li pregunto que si ell vol si. Un cop imprés se'l mira i se'l veu content i orgullós, em diu que li ensenyarà a la seva tutora, i jo li dic que segur que estarà molt contenta perquè ha treballat de valent. Em pregunta quan tornarè i què farem a la sessió següent, això m'agrada ja que mostra interés per la seva part, jo li dic que el text descriptiu d'una persona i el proper dimecres.

6 comentarios:

  1. Hola Mònica, quina sessió més interessant!, em sembla que l'has plantejat molt bé i has engrescat força a l'alumne.
    Et volia comentar que potser valdria la pena mirar la narració (el tema, el contingut) perquè el títol sembla bastant interessant "animals i monstres ", segur que en pots treure cosetes per anar coneixent més al nano. Com ho veus?

    ResponderEliminar
  2. Hola Mònica, crec que estàs fent una bona feina, però et vull fer una pregunta, mentre vosaltres treballàveu això fora de l'aula els altres companys de l'A també treballaven el mateix?

    ResponderEliminar
  3. Hola Dolors,
    El tema de la narració el va proposar el mateix alumne i jo el vaig animar. És un nen al que els animals el fascinen i té molta imaginació (d'aquí els monstres potser). El text que ell va fer era la història d'uns animals que vivien al zoo però lliures (interessant, e? em va dir que no estàven tancats, sinó que tots voltaven) i eren molts feliços fins que un dia van aparèixer uns monstres que els volien atacar. Els animals els van plantar cara de manera que els monstres al final van haver de marxar i amagar-se a les muntanyes. Sembla que és molt simple, però és que l'A té moltes dificultats i et puc assegura que va fer una molt bona feina durant tota la sessió. A més avui ho comentàvem amb la meva tutora del centre i m'ha dit que està molt bé, així que estic contenta!! El tema d'analitzar el contingut estaria bé, però s'escapa del meu practicum, em centro en l'expressió escrita i la organització i amb les hores que disposem i la feina que hi ha, crec q cal cenyir-se a possibilitats reals i concretes del meu projecte. De totes maneres, com dius els textos dels alumnes ens poden donar molta informació dels alumnes, l'espressió escrita no deixa de ser un mitjà de comunicació.

    ResponderEliminar
  4. Hola Sònia,
    Les sessions individuals amb l'A s'han planificat sempre tenint en compte la dinàmica de la seva classe. Les sessions d'expressió escrita es fan en les hores que els altres fan català (ell té un PI i en aquest aspecte treballa amb els continguts adpatats). De totes maneres, el projecte que duc amb ell a terme si es basa en el mateix que fan els altres ja que estan treballant les tipologies textuals.

    ResponderEliminar
  5. Gràcies Mònica per les explicacions de les sessions; jo finalment aquest divendres poso en pràctica el material que he adaptat al llarg d'aquesta setmana ja us explicaré...
    M'ha agradat moltel fet de tenir en compte de posar un centre d'interès motivador per tal de poder treballar millor amb l'alumne.

    ResponderEliminar
  6. Gràcies Jordi i molta sort pel divendres, segur que et va molt bé!!

    ResponderEliminar