miércoles, 13 de abril de 2011

Negociació...

Avui he tornat al centre de pràctiques. He acabat de llegir la informació sobre l'A al seu expedient des de P3 fins l'actualitat.
Els professionals de l'escola porten molts anys treballant amb ell i intentant donar resposta a les seves necessitats en cada moment.

Després he estat parlant amb la meva tutora pel que fa a les diferents informacions obtingudes amb: les observacions, l'expedient i el diàleg amb els diferents professionals. Com deia crec que és fonamental per a qualsevol intervenció poder recollir informació de diferents fonts.

Li pregunto quina idea tenen i que és concretament el que volen de la meva intervenció. La meva tutora em diu primer de tot, que qualsevol cosa que faci amb l'A segur que anirà bé; la veritat és que aquest recolzament que rebo de part seva m'ajuda molt i m'anima a treballar amb l'A.

Li recordo que inicialment vam establir que treballariem amb l'ordinador per a que l'A el concebís com una nova eina, que el podria ajudar en els seves dificultats a l'hora d'escriure (fa una lletra pràcticament ilegible i sovint els mestres no poden llegir tot allò que fa, a mig text necessiten que l'A els acabi de llegir que posa.)i potser es motivaria a treballar més. Actualment l'A fa les mínimes feines escrites ja que té moltes dificultats, li fan examens orals, li permeten fer exercicis al llibre, no copia enunciats...
La meva tutora em diu que li sembla molt bona idea, i que l'ordinador pot ser una eina que el pot ajudar. Em proposa de treballar un aspecte en concret de català: l'expressió escrita; hi té moltes dificultats i això els preocupa. Li dic que em sembla bé ja que poder escriure les coses que ens demanen, que volem, que sentim... és fonamental, escriure és un acte comunicatiu de vital importància. La meva tutora em comenta que si l'A funciona bé amb l'ordinador i la intervenció l'ajuda en l'expressió escrita ho integrarà en el seu treball a l'escola, com una altra manera de fer les tasques per escrit. La veritat és que m'anima el fet que això pugui ajudar a l'A en el seu dia a dia.

Per altra banda la tutora també em demana que faci un treball paral·lel pel que fa a l'organització de la seva motxilla, carpeta i agenda. Em diu que és descuidat: mai troba res a la carpeta, li falten coses de la motxilla que s'ha descuidat a casa, no s'apunta les coses a l'agenda... Establim fer un treball amb ell molt visual per a marcar unes pautes que l'ajudin a organitzar-se, una mena de llibret-guia d'allò que cal fer en realció a la motxilla, carpeta i agenda. Establim que ha de ser un material que ell pugui portar a sobre i l'ajudi, ell participarà en la seva elaboració (retallant, enganxant els dibuixos, pintant...). La idea és fer-ho amb cartolines de colors, dibuixos amb la lletra essencial i prou i plastificat. La tutora m'explica que li agrada molt fer treballs amb cartrons i cartolines i fer una mena d'etiquetes.
Crec que establir un material senzill i clar pot ajudar a l'A a organitzar-se millor, ja que pot ser una mena de guia de: què cal fer? primer... segon... que pot consultar en qualsevol moment.

Establim que començarem després de setmana santa. Aquestes vacances he de treballar de valent per a començar a preparar el material, pel que fa a l'expressió escrita i al material per a la organització... però en tinc ganes!!

12 comentarios:

  1. Hola Mònica,

    Crec que por ser molt interessant treballar l’expressió escrita a través de les noves tecnologies. A més a més, a Internet existeixen molts enllaços per treballar l’expressió escrita de la llengua Catalana a través de jocs interactius. Si t’interessa pot adreçar-te a la web de l’espai LIC i allà trobaràs informació (ex. VINCLES o GALÍ).
    El tema d’organització personal també crec que és molt important. En l’escola que jo faig pràctiques, en alguns alumnes es fa un seguiment de les seves agendes, per controlar i ajudar que tenen les activitats, exàmens, treballs... apuntats i va realitzen les tasques encomanades.
    Estic d’acord en tu, quan dius que és necessari establir un material senzill perquè s’organitzi millor. Ànims!

    ResponderEliminar
  2. Hola Mónica,
    T’envio un link en el qual trobaràs una guía per a l’atenció educativa de l’alumnat TDAH que et podría donar alguna idea que t'anés bé en el cas del nen del teu Pràcticum:
    http://www20.gencat.cat/docs/Educacio/Home/Arees_actuacio/educacio_inclusiva/educacio_inclusiva/TDAH.pdf
    Bona feina!

    ResponderEliminar
  3. Mònica jo també estic preparant el material per tal d'adaptar-lo, quasevol imformació que tinguis també em serà útil, si la pots compartir millor que millor.
    Ànims i bona feina

    ResponderEliminar
  4. Per cert, Mónica,
    Comentar-te que està molt bé que siguis una seguidora activa dels blogs dels companys!

    ResponderEliminar
  5. Mònica:
    T'animo a que emprenguis aquesta tasca del treball de l'expressió escrita amb les NNTT. Al centre ho estem fent i ens va genial amb tot l'alumnat, més encara amb aquells nens i nenes que tenen dificultats en la grafia com és el cas de l'alumne A.
    Hem anat una mica més enllà i tot el tema de l'ortografia, tant i tant avorrida i feixuga a vegades, també hem incorporat les NNTT i molt bé.
    Una qüestió: el treball amb l'ordinador serà únicament en el centre o també a casa?
    Gràcies

    ResponderEliminar
  6. Hola a tothom!!! Vaig per parts...

    Laia, gràcies per la informació que em passes, la veritat és que com dius l'expressió escrita amb les noves tecnologies pot ser una experiència interessant. Pel que fa a l'organització personal, és la base de moltes altres coses i la idea de fer el material pot ser útil, a més serà un material en l'elaboració del qual l'A també hi participarà i es farà de manera que sigui pràctic dur-lo a sobre.

    Inma, gràcies pel link que m'has passaat!!

    Conxita, que bé que tu ja tinguis una experiència positiva en aquest sentit, la veritat és que m'encoratja!! Jo em centrarè en el tema sobretot de l'expressió escrita treballant diferents tipologies de textos: narratiu, descriptiu, biografia... que és el que estan treballant la resta de companys. La idea del projecte (treball amb l'ordinador) és enjegar-lo amb l'A amb el meu practicum, si funciona la meva tutora també l'utilitzarà en el treball que fa amb ell a través del PI de català; i no es descarta més endevant poder-lo utilitzar en altres matèries. El tema del treball a casa no l'hem parlat, però suposo que si l'experiència funciona a l'escola i afavoreix a l'A s'intentaria estendre a casa; la família estan molt implicats i no hi hauria problema, ho acceptarien de bon grat. De moment la família està al corrent de la intervenció que farè amb el seu fill i diu la meva tutora que hi han acollit bé i estan molts contents i agraïts.
    Suposo que si funciona s'anirà integrant en els diferents àmbits de manera progressiva...

    ResponderEliminar
  7. Ah, gràcies a tots per a participare al blog!!!!

    ResponderEliminar
  8. Ei Jordi, si calr, tot el que tingui o trobi t'ho passo!!

    ResponderEliminar
  9. Mónica, primer de tot manifestar que estic completament d'acord en que les noves tecnologies poden servir a l'alumne que ens descrius. No és el mateix cas, però a l'escola en la que treballo un alumne empra l'ordinador per a fer les feines ja que la seva lletra resultava molt poc entenedora. En un primer es va provar i realment el resultat ha estat valorat molt positivament per l'alumne, la família i els docents. A vegades la motricitat fina no acaba d'estar ben desenvolupada i això provoca un malestar permanent en els alumnes (era el cas de l'alumne que jo et comento. Sé que no és el teu cas).
    I després comentar que el fet d'ajudar als alumnes amb l'organització ja sigui d'agendes, llibretes, apunts, fitxes, carpetes... és un procés lent però que sovint dóna fruits. Aquest aspecte l'he experimentat en diferents ocasions com a docent, no psicopedagoga. Els resultats a vegades són bons i d'altres regular, però sempre hi ha una millora!
    Fins aviat

    ResponderEliminar
  10. Hola Susana,

    Si el nen amb el que treballo també té problemes de motricitat fina, és per això que hem decidit introduir l'escriptura a partir de l'ordinador, per veure si això l'ajuda, a més, com és evident d'aprofitar les avantatges de les noves tecnolgies... Sovint comença fent una lletra que costa d'entendre però a mig text ja no s'entén res, espero que funcioni.
    Pel que fa als temes organitzatius, com dius, jo també crec que és important, el que passa que tinc por que com dius els resultats siguin a llarg termini, de totes maneres sóc conscient que com en la majoria d'intervencions els resultats no són inmmediats i que potser la meva intervenció serà la petita llavor que si es segueix més endavant pot donar fruits. He donat moltes voltes al tema de si serà bo, si serà profitós, si els resultats seran els esperats... i la conclusió a la que arribo és que no es poden aconseguir miracles i que em donarè per satisfeta si puc dur a terme la intervencíó com he pensat i que l'A hi participi de manera activa...

    ResponderEliminar
  11. Hola Mònica. L'any passat vaig tenir a l'aula un nen amb TDHA i li vam introduir l'ordinador a l'aula, justament a l'àrea de català. Va ser una mica difícil ja que tampoc dominen el teclat, però com que el motivava més i li atreia molt ens va funcionar molt bé. Tan que aquest any fa el català, el castellà, les naturals i les socials. Val a dir però que també s'intuïen trets dislèxics i amb l'ajuda d'un programa que llegia frase per frase el que el nen havia escrit vam aconseguir que millorés no només la seva expressió escrita sinó també l'ortografia!
    Crec que us pot anar molt bé, sobretot si el nen es motiva amb l'ordinador!!!

    ResponderEliminar
  12. Jo també espero que vagi bé, la veritat és que no tenim gaire temps, però com deia, estarè contenta de posar la llavor si el projecte funciona, ja que la meva tutora es plantejarà treballar-hi ella també... Avui he parlat amb el nen i li he explicat el que fariem durant unes quantes sessions, de moment ja m'ha dit que treballar amb l'ordinador li agrada, esperem a veure...

    ResponderEliminar