jueves, 31 de marzo de 2011

OBSERVACIÓ I ENTREVISTES II

Avui ha sigut el segon dia que he acudit al centre per a continuar amb les observacions de l'A.

De bon matí, el grup s'ha desdoblat, uns quants han anat a fer anglès i altres s'han quedat a la classe fent biblioteca. L'A se'n va a anglès. Realitzen un joc en el que han d'aparellar imatges i paraules i s'han de posar en petit grup, l'A es queda sol quan els companys s'agrupen i la mestre l'ha de colocar en un dels grups. Tot i que en la majoria d'activitats es queda sol quan es requereix fer grups, els companys no tenen cap problema en que s'hi posi. Mentre l'activitat es desenvolupava, m'he anat donant una volta per la sala i observo com juguen, hi ha moments en que els companys ajuden a l'A en el joc mitjançant preguntes i el reforçen, per exemple li deien: a veure A, i ara que toca? ... molt bé!! M'ha sorprés la capacitat d'ajuda dels companys.
Parlo amb la mestra d'anglès i m'explica que hi ha molts companys que el solen ajudar i que la veritat és que li va molt bé rebre recolzament dels iguals. Sembla passar-s'ho bé i disfrutar amb el joc, tot i que no participa molt activament (els altres es mostren més actius), va fent amb la resta de grup...
Mentre juguen, la mestra va cridant un per un als nens i els va dient les notes del segon trimestre. Quan arriba el moment de l'A, la mestra li diu que està molt contenta ja que últimament està treballant però que li falten molts treballs des de principi de trimestre, la mestra li diu que ha suspés però que si segueix com fins ara, podrà aprovar el següent trimestre. L'A sembla trist, mira al terra i s'encongeix d'espatlles. La mestra li proposa de cara al tercer trimestre treballar per projecte en comptes de amb els exercicis del llibre, ell diu que tant li és i marxa.
La mestra m'explica que a l'A li agrada molt fer àlbums amb les tapes i posar-hi tots els treballs i que intentarà treballar amb ell mitjançant aquesta metodologia, també em comenta que el veu molt desmotivat i em diu: "fixa't que li agrada molt fer els albums, però quan li proposo, em diu que tant li és".

Quan acaba anglès el grup torna a la classe amb la resta de companys, i fan mitja hora de biblioteca. L'A es posa a fer l'àlbum del trimestre amb les diferents fitxes de les assignatures. Durant aquesta estona, tot i que mostra interés per la tasca, no para d'aixecar-se, es distreu retallant uns paperets, amb l'estoig, la carpeta... Hi ha un moment que fins i tot un companys li recrimina que no para d'aixecar-se, ell contesta dient: 2estic fent l'album" i segueix a la seva.

Quan s'acaba l'estona de biblioteca fant matemàtiques. Els nens treuen els llibres i comencen a corretgir juntament amb la mestra, alguns surten a la pissarra, altres ho fan oral... L'A, segueix amb l'album, ni tant sols treu el llibre, mira de tant en tant quan algun company surt a la pissarra però segueix a les seves coses. Al cap d'uns 10 minuts la mestra li recorda directament que estan corretgin els deures, ell sembla indiferent i segueix amb l'album. Quan fa casi 25 minuts que ha començat la classe, treu el llibre de matemàtiques. Mira que fa el company de la pissarra i sembla corregtgir alguna cosa al seu llibre. Al cap de res, torna a distreure's amb les fulles de l'album que encara no ha guardat, l'estoig...

Arriba l'hora del pati i surt amb la resta de companys. Durant els 30 minuts que dura no para de jugar a futbol amb altres nens, sembla disfrutar i estar content. Es relaciona amb tots els companys que juguen a futbol sense problema i els altres l'accepten, encara que li passen menys la pilota ja que normalment quan la rep la perd o li prenen. Quan acaba l'esbarjo arriba a la sala, molt suat i vermell de correr al pati.

A última hora fan plàstica. Estan treballant la publicitat i la mestra els passa una fulla en la que hi ha tres imatges: un gelat, una bossa de patates i una colònia. Han de resaltar (com si fossin publicistes) tres qualitats de cada producte i després fer un eslògan d'un dels tres, i un esboç de com seria l'anunci. L'A aten al que diu la mestra tot i que desconecta de tant en tant, un altre cop amb les coses que té a l'estoig. Quan cadascú comença a treballar en la seva fitxa, ell també. La mestra s'hi acosta varies vegades i el va animant a treballar, també li ofereix guia en moments que sembla quedar-se en blanc. Arriba el moment d'exposar i com la resta, surt a la pissarra a explicar la seva feina. Quan està a la pissarra, agafa la fulla i llegeix el que ha posat, costa molt d'entendre ja que no vocalitza i utilitza un to molt baix, la mestra l'ha d'ajudar per a que els altres l'entenguin, i acava sent ella la que intueix el que l'A ha posat a la fulla, ella li diu: posa això A? i ell diu que si. Sembla avergonyit quan està davant dels altres, gairebé no aixeca la mirada i es posa vermell.

2 comentarios:

  1. S'ha contemplat amb aquest alumne A. la possibilitat d'un padrí/na? Sembla ser que rep de bon grat l'ajut dels iguals i els altres tembé mostren predisposició a judar-lo.
    Treballar de forma col·laborativa i cooperativa penseu que podria ser-li útil?
    Gràcies

    ResponderEliminar
  2. Si, fa un temps es va treballar aquest tema i hi havia un company que li revisava l'agenda i que l'ajudava però la meva tutora em va explicar que els companys es cansaven sovint ja que l'A requereix d'una supervisió molt acurada i de bastant insistència, i van pensar que potser calia descansar durant un temps per a no saturar-los. Tot i així, la majoria dels companys ajuden a l'A cadascú a la seva manera, m'he quedat sorpresa de la capacitat que tenen els nens d'ajudar-se una als altres...

    ResponderEliminar