El practicum II es realitzarà en una escola concertada d’educació infantil i primària de Granollers. L’escola disposa d’un Equip Psicopedagògic propi ubicat al mateix centre i és en aquest en el que l’estudiant realitzarà les pràctiques. De manera general, el Servei Psicopedagògic fa el seguiment dels alumnes amb problemes d’aprenentatge i assessora i orienta l’equip directiu i els mestres. L’equip està composat per 4 professionals però no hi ha la figura del psicopedagog pròpiament dita, hi ha un psicòleg, una mestre/logopeda, una psicòloga/logopeda i una mestre que és la coordinadora de l’Equip.
El projecte que es durà a terme durant les pràctiques serà una intervenció amb un alumne en concret del centre que té diverses dificultats. Aquesta idea s’origina amb una proposta del centre, en concret del mateix Equip Psicopedagògic.
L’Equip porta treballant des de fa anys amb un nen (des de que anava a P-3 i ara va a 5è), és un cas complex ja que té nombroses i variades dificultats, però a més, actualment es troben en un moment d’inquietud i incertesa ja que tot i les múltiples intervencions al llarg dels anys en els que el nen havia anat evolucionant, a finals del curs passat per motius emocionals el nen va fer una regressió i aquest curs li està costant molt adaptar-se als canvis: nou cicle, nou curs, nova tutora, etc.
El nen amb el que s’intervindrà és l’A. Té el síndrome d’Arnold Chiari que en els casos més greus pot produir la mort súbdita però no és el cas (els metges diuen que aquest síndrome no és la raó de les seves dificultats). El nen requereix molt suport en tot moment, i últimament sembla que ha tornat a conductes molt infantils (li costa separar-se de la mare per exemple).
Les principals característiques de l’A a grans trets són:
- TDAH amb dèficit d’atenció
- Pren ansiolítics i medicació pel dèficit d’atenció
- Amenes quan dorm (dorm amb un aparell)
- Està en tractament psicològic i psiquiàtric
- Obesitat.Té desfici per menjar (agafa menjar de les papereres)
- Té nivell però no ho demostra, es veu en que: escolta molt quan se li explica quelcom, interioritza amb facilitat allò que se li diu, relaciona conceptes...
- Manipulativament té moltes dificultats (dits molt gruixuts...)
- Organitzativament: tot ho perd, tot li cau, no troba res...
- Comunicació: costa molt d’entendre quan parla
- Lectura: llegeix malament però entén el que llegeix
- Escriptura: fa lletra il·legible però quan se li exigeix que s’esforci la fa llegible.
- No té el llenguatge ben estructurat (separar paraules)
- Capaç de relacionar conceptes amb coneixements previs
- No se li han fet proves pel QI, però a la germana petita sembla començar a repetir els seus patrons i si li han fet, ella té 140 però a nivell manipulatiu 90.
- Autoestima molt baixa i desmotivació a nivell general (escolar, de lleure...)
La família col·labora i es mostren preocupats. Durant l’estiu passat se li ha va fer un seguiment amb la col·laboració de la mare per a treballar la incorporació del setembre però tot i així el curs està sent complicat.
Durant aquest curs es proposa des de l’escola que l’A treballi mínimament. Té moltes dificultats en totes les assignatures que es veuen agreujades amb els problemes que també té a nivell de motricitat fina i gruixuda. La pauta general és doncs per aquest motiu que escrigui el menys possible, i que resolgui les tasques a fer d’una manera diferent a escrivint.
Davant d’aquesta situació el projecte que se li proposa a l’estudiant és que conegui el cas de primera ma, amb l’objectiu que posteriorment pugui dissenyar i aplicar una intervenció en un doble sentit: es tracta de treballar la motivació i l’autoestima de l’A tot introduint una eina nova (l’ordinador) que el pot ajudar molt en el seu dia a dia.
Ja fa molts anys que des de l’escola es treballa el cas de l’A, i en la majoria d’intervencions es troben serioses dificultats pel fet que l’alumne es mostra molt desmotivat i a més té una baixa autoestima. Així, des del centre es planteja a l’estudiant la possibilitat de fer alguna cosa nova amb ell, alguna cosa que fins el moment encara no han provat i que estaven pensant, es tracta del treball amb mitjans informàtics. Es planteja a l’estudiant que pugui treballar amb l’A per a que concebi l’ordinador com una nova eina que el pot ajudar en el seu dia a dia (té moltes dificultats per escriure amb el llapis) i al mateix temps intentar motivar-lo i fer que es senti millor amb si mateix.
No hay comentarios:
Publicar un comentario